Madopark – ny dosering

I söndags fick jag veta av personalen på makens boende att hans Madopark från och med dagen efter, måndag 27 maj, skulle ges via Apo-dos (osäker på hur man skriver detta). Hans dosering av detta läkemedel nummer 1 för en parkinsonpatient, har de senaste åren varit 1 tablett på 100 mg varannan timme dagtid och vid 2 tillfällen på natten. Det blir 10 tabletter/dygn. MEN om maken sover stryks den tablett han då missar vilket innebär att han bara har fått 5 – 7 tabletter per dygn, enligt sjuksköterskans beräkningar utifrån personalens noteringar. Maken sover eller slumrar, eller bara ligger med slutna ögon rätt ofta även dagtid och missar då sin tablett.

Den nya doseringen är 2 tabletter kl 7, kl 13 och kl 19. Alltså 200 mg per tillfälle.

Jag blev upprörd. Maken har haft parkinson (PS) i trettio år och för oss ligger det sedan gammalt en absolut spärr vid maximalt 1½ tablett per dostillfälle. I den utmärkta boken Parkinson från A till Ö framgår att vid avancerad PS ska man snarare dela upp dosen på fler tillfällen än tidigare, än tvärtom. Och att det ska vara en neurolog med särskild PS-kompetens som styr medicineringen.

Jag tänkte att detta är något som sjuksköterskan och ansvarig läkare på vårdcentralen kokat ihop för att underlätta för personalen! En tanke jag sedan fick skämmas för när jag läste i makens nya läkemedelslista namnet på hans neurologläkare på sjukhuset. En läkare som jag inte kan minnas när han senast träffade maken …

Personalen lovade meddela sjuksköterskan att jag ville prata med honom dagen efter. Och måndag eftermiddag ringde han. Men då hade jag redan skrivit mina frågor och farhågor på 1177 och bett parkinsonsköterskan eller (haha*) neurologläkaren att besvara dem snarast. Han verkade lättad, själv hade han inget att tillägga.

(*detta var en spontan reaktion jag fick eftersom jag är lite bitter över att det är sån brist på läkare på neurologen. Vi får ”nöja oss” med parkinsonsköterskan, men hon är å andra sidan jätte, jättebra! En riktig klippa som är mycket insatt i makens långa, vindlande sjukdomshistoria.)

Parkinsonsköterskan ringde mig igår. Maken hade då fått den nya doseringen i nästan tre dagar och faktum är att han inte har märkt av något av förändringen. Till min stora förvåning (och med förbehåll för att jag kan ha misstolkat honom). Enligt parkinsonsköterskan är det dock vanligt att man gör så här – ger hela 2 tabletter per dos och bara 3-4 gånger per dag – vid avancerad PS, då levodopa inte längre verkar vara lika viktigt. Kanske för att patienten då ändå är så overksam, är min egen reflektion. Maken får ju hjälp med allt. Och han är praktiskt taget aldrig varken skakig eller darrig. Stelhet har för honom inte varit något påfallande symptom.
Obs också att han har DBS-stimulatorer inopererade i hjärnan.

Så av denna vilt sprattlande höna kvarstår en fridfullt svävande fjäder …

Ett litet ps kanske ändå: I morse ringde maken 6.40. Som vanligt kunde jag tyda det allra första (något om medicin), sedan blev det ett allmänt mumlande och väsande. Uppfattade det som att han kände sig underdoserad (han svarade ja på min direkta fråga). Jag ringde personalen som lovade gå in och ge honom 7-dosen lite tidigare.

Jaja. Vi får se hur det går. Tänker att hade detta blivit en märkbar försämring borde vi redan ha observerat det nu. Jag är besviken över att jag inte blev informerad tidigare, men tänker också att jag ju har släppt hela medicineringsansvaret och då får jag väl acceptera att inte få reda på varenda förändring.

En glad knorr på slutet kan få bli att maken nu kan gå igen! Inte så långt men några steg med hjälp av rollatorn. Jag har ju tränat med honom, han har fått resa sig från sängen 10-12 gånger i rad. Men personalen har också övat med honom, han har nu även fått gå själv, med en stöttande person på vardera sidan. Jätteroligt och en triumf för maken! Jag var noga med att tacka och berömma de två unga killar som just hade tränat med honom när jag kom dit igår eftermiddag.

Som avslutning: Inget klander mot personalen över detta med läkemedelsändringen!

Och sedan ett foto på dotterns fina hund (syster till min lilla raring). Hon filosoferar över denna märkliga nya sorts snö som inte alls är kall eller våt … Jag kan inte påminna mig att jag någonsin förut har upplevt en sådan otrolig förökningsvilja från träden som i år.

IMG_20190520_205322

12 reaktioner på ”Madopark – ny dosering

  1. Apodos innebär bara ett annat sätt än tex dosett , att ge ut medicinen på. Med apodos kommer medicinen från apoteket, märkt med namn, tid och datum, dosett delas av sköterskan på boendet.
    Jag är ingen expert på medicin, men jag vet att det är viktigt att patienten får sin Madopark på utsatta tider så det verkar underligt att den ”hoppats över” när din man sovit.
    Men om det fungerar så blir det kanske bra med de tre tiderna han ska ha dem nu. Dessutom slipper han ju vakna på natten för att ta medicin. Fast å andra sidan, om de hoppar över medicin om han sover på dagen så hoppar de väl över på natten också, om han sover då?! Så dessa nya tider borde bli en garanti för att han får i sig det han behöver, om tiderna hålls. Fast vad vet jag,är ingen expert som sagt.
    Men att han går! Så underbart, får en tår i ögat!
    Och det vita på marken, så mycket, undra på att hunden blir fundersam!

    Gilla

    1. Tack Eva för att du klarade ut begreppet Apodos! Sedan jag skrev inlägget har lite mer hänt. I lördags ringde maken 22.30 och kände sig underdoserad, kunde jag förstå. Jag pratade med nattpersonalen som genast lovade ge honom en extra Madopark. Idag har jag pratat med hans sjuksköterska igen.Han lovade förtydliga för personalen att maken ska få en extra Madopark så snart han verkar behöva det. Han är ju ofta vaken stora delar av natten och då blir det 12 timmar utan Madopark om han inte får en extra dos. Sjuksköterskan sa också att om det behövs kan de lägga in en fast dosering även nattetid.
      Nu känns det bra, som att vi har detta under kontroll, maken och jag.
      p.s. Idag har maken gått ända från sin lägenhet till det gemensamma köket/matrummet med gåbord! Och tillbaka igen efter frukosten. 🙂

      Gilla

      1. Jag vet att vi har haft boende med parkinson på mitt jobb, och har de haft medicin (madopark) att ta en viss tid på natten, så har vi väckt dem då. Jag tror inte det är en medicin som man ska hoppa över!
        Du, med apodos blir det också mera säkert att rätt person får rätt medicin på rätt dag och tid, eftersom varje påse är märkt med detta.
        Men så härligt att din make står och går!

        Gilla

  2. Maken har haft PS i ett trettiotal år nu och verkar faktiskt inte lika känslig för brist/överdosering som tidigare. Men ikväll ringde han igen vid 22-tiden och tyckte han var underdoserad. Jag ringde nattpersonalen som sa att de genast skulle ge en extra tablett – han fick 2 st kl 19.
    Jo det är härligt att han kan gå lite igen. Och han vill! Blir riktigt sur när han inte får träna direkt när han får lust…

    Gilla

  3. Hej fru P
    Det var längesedan jag skrev. Min make fick lunginflammation i början på maj och låg på Mava i 8 dagar. Sedan blev han utskriven till vårdboendet. Han har inte hämtat sig efter den persen. Behöver hjälp med allt, det behövde han innan också, men nu tar dom bara upp honom i rullstolen inför måltiderna då han blir matad. Sen sover han resten av dygnet i stort sett. Han kan inte längre prata, bara mummel och jag kan ibland endast uppfatta enstaka ord. Förstår att han är i det sista stadiet, men undrar hur länge detta ska fortgå. Är så hemskt och plågsamt att se och uppleva. Någon som har erfarenhet av slutfasen?
    Vet att upprepade lunginflammationer ofta innebär slutet.
    Hälsningar Maria

    Gilla

    1. Maria, känner varmt för dig. Det du beskriver låter precis så som jag är rädd att det ska bli för min make. Han är väldigt rosslig nu, har gått förkylning på boendet så det är nog en smitta, troligen virus. Hade en akutläkare ute som lyssnade på honom och bedömde att det inte var lunginflammation. Maken har blivit lite bättre och är inte så dålig som din man verkar vara, Maria.
      Kanske en åldersfråga också? Vet inte hur gammal din man är, min make är bara 65.
      Jag har också hört att det ofta slutar med en alltför påfrestande lunginflammation.
      Tack för din kommentar, Maria.

      Gilla

      1. Hej igen
        Min man är 68 år och inte heller lastgammal. Han har haft parkinson sedan strax innan han fyllde 50 år. Bor på vårdboende sedan 2år drygt. Det har varit en stundtals lång och svår resa, speciellt de senaste åren. Det tar oerhört på mig också.
        I påsk var han med mig på fritidsboende i 10 dagar. Vi körde upp själva, 38 mil. Hade för första gången hjälp av hemtjänsten där morgon och kväll. De var fantastiska. Det var jobbiga 10 dagar, men fixade det i alla fall. Det var vår sista gång i vårt fritidshus. Nu kan jag inte ens ta hem honom till vår lägenhet, trots att det bara är 300 meter mellan lägenhetenhegen och boendet. Så fort hans tillstånd försämrats.
        Finns inte mycket att läsa om slutstadiet. Medicinen är ändrad till Mafopark varannan timme fram till kl. 20.00. Han har ibland haft mycket hallucinationer ändå som kommer och går. Det är främst nattetid. Gubbar kommer in på hans rum och fläktar med kniv, ormar kryper i sängen mm mm.
        Han har clozapin för detta. Han har också ofta blodtrycksfall trots 5 tabletter mot det. Kommer vid förflyttningar men även häromdagen då de matade honom till frukost. Har förstås många andra piller också. Han är slemmig och är försvagad i svaljet. Har gått igenom en sväljundersökning hos logopeden nyligen, diagnos dysfagi. Får mest mosad mat. Jag har sagt nej till HLR och intensivvård vid ytterligare försämring. Också sagt nej till peg om han får svårare med maten.
        Synpunkter på detta?
        Maria
        PS trevlig midsommsr

        Gilla

  4. Vad man som anhörig är mest rädd för är ju att den sjuke ska behöva genomlida en utdragen kamp mot döden utan någon enda positiv upplevelse. Att bara överleva är ju inget liv man själv skulle välja. Vi hoppas väl alla på ett tvärt slut, helst smärtfritt men fra med så lite ångest som möjligt. För egen del är jag mest rädd för att kvävas, att inte få luft nog.
    Så jag tycker absolut att du gör rätt i att tacka nej till HLR och intensivvård på din makes vägnar.

    Att få näring via en peg dvs direkt till magsäcken, kan ju vara ett alternativ när man inte kan svälja. Men då förlorar man ju även upplevelsen av maten, att få se den, att få tugga, förhoppningsvis känna lite smak. Det tycker jag vore ok för min make om man visste att det var tillfälligt. Men tror inte att han skulle vilja ha det permanent. Svårare att avgöra där, man måste förstås ta hänsyn till den sjukes totala allmäntillstånd. Låter i ert fall som att du tagit rätt beslut även där.
    Så tycker jag, kanske någon annan läsare vill kommentera annorlunda?

    p.s Har haft en fin midsommarafton, inte med maken utan med mina bröder och deras familjer. Har lite dåligt samvete men tyckte alternativet – att äta midsommarlunch på boendet med personalen och de andra patienterna (eller gästerna, eller vad man nu ska kalla de inneboende) – var så föga lockande att jag unnade mig att vara egoist där.

    Gilla

    1. Tack för ditt stöttande svar. Det här med peg har jag upplevt med en god vän till oss som senare dog i ALS. Min man sa redan då för flera år sedan att han var emot det. Skönt också att vi har tagit upp det med läkare för ca två år sedan innan han blev så här sjuk.
      Jag kom i dag hem efter mitt midsommarfirande. Åkte direkt till min man som piggnat till igen och kunde prata lite och visste var jag varit. Otroligt hur denna hemska parkinson kan ändra sig, ibland från timme till timme, ibland dag för dag. Man blir så glad över de korta fina stunderna som trots allt då och då infinner sig.
      Fortsatt trevlig midsommsrhelg
      Maria

      Gilla

  5. Hej Fru Parkinson,
    Jag undrar hur det går för dig. Sommaren har varit snäll på så sätt att den inte torkade bort allt levande. Önskar dig o din make allt gott och hoppas fortsatt på en lösning på PS, denna grymma sjukdom. Kram!

    Gilla

Lämna en kommentar